Konkurs frazeologiczny
dla uczniów klas V Szkoły Podstawowej

Zwycięzcy

1. Barbara Zając klasa VB
2. Jakub Zyga klasa VB
3. Karolina Nowak klasa VB

 

Konkurs mitologiczny
dla uczniów klas VI Szkoły Podstawowej

Zwycięzcy

1. Tomasz Jarosz klasa VIB
2. ex aequo:
Anna Rybak klasa VIB Amelia Ziętkiewicz klasa VIB

 

Zwycięzcy konkursu dla uczniów LO
„Z literaturą za pan brat”

1. ex aequo:
Anna Zapart kl. 1f
Bartosz Banach kl. 1e

2. ex aequo:
Dominika Biela kl. 1e
Julia Biełaś kl. 1e

Spotykamy w swoim życiu wiele osób. Sporo z nich nie spotykamy osobiście ale poznajemy z gazet, książek, internetu.
Szukamy wzorów, autorytetów, interesujących, twórczych osobowości, postaci, które mogą nam coś ciekawego powiedzieć, przedstawić, wskazać właściwą drogę życia. I często nie są to osoby z pierwszych stron gazet!
Jednak warto sobie zadać trochę trudu by zauważyć postacie mniej znane, skromne, pomimo to warte zainteresowania i poznania.
One są wśród nas!
Szanowni czytelnicy! W pierwszej kolejności poznajcie Absolwentów Naszych Szkół!

Maja

Ewa

 

Piotr Żyłka

 

Wiktoria3

 23 kwietnia przypada Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.
Jak co roku , w tym dniu Biblioteka Narodowa publikuje wyniki badań dotyczące CZYTELNICTWA w naszym kraju.
Za ubiegły rok. 39 procent Polaków zadeklarowało przeczytanie przynajmniej jednej książki w ciągu roku.
„Można odnotować trwałe zatrzymanie spadku czytelnictwa, a nawet niewielki wzrost deklaracji czytelniczych -
podkreśla dyrektor Biblioteki Narodowej Tomasz Makowski.
Raport wskazuje też na duży wzrost liczby książek kupowanych przez Polaków na prezenty.
„Utrzymuje się, a nawet jest lekki wzrost udziału bibliotek jako źródła książek,
co nas bardzo cieszy. Jest także lekki wzrost zakupów książek” - mówi dyrektor Biblioteki Narodowej.

SDK

Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest w przestrzeni internetowej.
Tomasz Makowski podkreśla, że w dobie pandemii koronawirusa, kiedy zamknięte są biblioteki i księgarnie,
uczelnie i szkoły, a także instytucje kultury i częściowo zakłady pracy, znacznie zwiększyło się czytelnictwo online.
Ogromnym zainteresowaniem cieszy się POLONA - największa biblioteka cyfrowa w Polsce i jedna z największych w Europie.
Cyfrowa Biblioteka Narodowa POLONA udostępnia bezpłatnie w internecie 3 miliony obiektów cyfrowych:
książek, czasopism, rękopisów, starodruków, map, rysunków, grafik, fotografii, pocztówek, nut i druków ulotnych.
E-booki oraz audiobooki stanowią bardziej uzupełnienie tradycyjnych papierowych książek,
które wciąż cieszą się największą popularnością.
Sięganie po e-booki zadeklarowało 6% czytelników (2,5% w całej populacji),
natomiast z audiobooków korzysta 3% badanych w całej populacji.
Czytanie ze słuchaniem łączy 6 % badanych.
A teraz informacje o tym co Polacy czytają najchętniej!
Największą popularnością cieszy się kryminał, sensacja, thriller psychologiczny.
I co ciekawe Polacy czytają przede wszystkim polskich autorów:
wśród nich największym zainteresowaniem cieszą się:
Katarzyna Bonda, Marek Krajewski, Joanna Chmielewska.
Jednak bezdyskusyjnym zwycięzcą jest Remigiusz Mróz.

Oto ranking popularności:
1. Remigiusz Mróz
2. Olga Tokarczuk
3. Stephen King
4. Henryk Sienkiewicz
5. Adam Mickiewicz
6. Andrzej Sapkowski
7. Katarzyna Bonda

 

 

Krzyzowka 2

Obraz 2

Krzyzowka 3

Obraz 3

Krzyzowka 4

Obraz 4

 

Gildia magów. Trudi Canavan
Jest to 1 tom magicznej trylogii.
Historia nastoletniej dziewczyny ze slamsów,
która w niespodziewany sposób odkrywa w sobie magię.
Niewyobrażalne jest aby ktoś z biedoty miał taki dar -
dar nad którym nie potrafi zapanować...
Co zrobi elita tego świata odkrywając ten dziwaczny przypadek?

Wszystkie trzy tomy czyta się bardzo lekko i szybko.
Mimo że nie jest to wybitne dzieło literackie,
książka bardzo wciąga i czyta się jednym tchem.
Polecam młodzieży ze względu na wiek bohaterki
oraz miejsce jej pobytu w 2 tomie 😊
dla nieco starszych walorem jest odprężenie podczas czytania.

CZYTELNICZKA

gildia magow

PROPOZYCJA DLA UCZNIÓW, NAUCZYCIELI I RODZICÓW!

Pomyślałam sobie, że w tych trudnych czasach
czasem warto się oderwać od realności.
Jedną z metod są wspomnienia dawnych, lepszych dni.
W moim pomyśle przypomnienie sobie swoich wielkich fascynacji literackich.
Wiem, że nikt nie ma czasu na takie drobiazgi,
ale może wśród innych spraw, znajdzie chwilkę
by opisać choć jedną książkę, która zafascynowała,
wniosła coś ciekawego w życie lub była po prostu świetną rozrywką
rozjaśniającą "ciemne" dni.
Fascynacje literackie adresowałam w pierwszym odczuciu do Uczniów
ale fajnie by było gdyby zabrali też głos trochę starsi Czytelnicy!
Moglibyśmy kiedyś zrobić gablotkę z Państwa fascynacjami czytelniczymi
albo oczywiście gdybyście Państwo wyrazili zgodę
zamieścić je na stronie internetowej w zakładce Biblioteka!
Bardzo zachęcam i liczę na liczę na ciekawe refleksje o książkach!

Aby Państwa jeszcze raz zachęcić
umieszczam fragment jednej z moich fascynacji z czasów SP

quo vadis

Zbliżały się wakacje,
wszyscy myśleliśmy już o letnich wyjazdach i przygodach,
ciepłym piasku, morskiej bryzie, pomarańczowych zachodach słońca,
chłodzie w leśnych ostępach, zajadaniu się lodami i wielu,
wielu innych radościach jakie niosły ze sobą wolne dni.
I wtedy moja siostra zachorowała na ospę.
Nie miała łatwo cała wysmarowana białą mazią,
która miała łagodzić jej dolegliwości, wyglądała jak duch.
Jednak już w połowie lipca była zdrowa
i gotowa aby wyjechać na wakacje i przeżywać niebywałe przygody
galopując na grzbiecie humorzastego mustanga.
Tak, moja siostra spędzała miło czas na obozie jeździeckim.
Co innego ja, zaraziłam się ospą i cały lipiec miałam spędzić
w nagrzanym letnim słońcem pokoju, wysmarowana białą mazią,
również prezentująca się jak duch. Byłam załamana. Co robić?
Jak to przeżyć? Jak można chorować w wakacje?
Straszne, straszne i coraz bardziej straszne!
A moja siostra w tym czasie na koniu!
Cóż było robić? Zawsze lubiłam czytać
ale najlepiej na kocu, nad rzeką,
zażywając kąpieli rzecznych i słonecznych.
Ale nic, trzeba się czymś zająć. Co ja mam ciekawego na półce?
No trudno, biorę lekturę: „Qvo vadis”.
I …. wyobraźcie sobie, nagle wchodzę w świat antycznych wydarzeń,
przemyśleń Petroniusza, knowań Nerona, burzliwej miłości Ligii i Winicjusza,
wreszcie losów pierwszych chrześcijan. Nie mogę się oderwać od tej historii,
liczy się tylko to, co będzie z Ligią i czy Winicjusz
zrozumienie i zaakceptuje swoją przemianę, co będzie ze Świętym Piotrem i chrześcijanami,
a na co będzie jeszcze stać okrutnego Nerona.
Powiem szczerze, ta książka zachwyciła mnie tak głęboko
i tak bardzo zachęciła do zagłębiania się też w inne powieści Henryka Sienkiewicza,
że następnego lata już podczas wakacji nad rzeką i w leśnych ostępach
przeczytałam z zachwytem całą Trylogię.
Ale mój zachwyt nad „Qvo vadis” miał jeszcze jedną odsłonę.
Otóż parę lat później w grudniowe, mroźne i ciemne popołudnie
mnóstwo ludzi zgromadziło się w kaplicy
przy salkach katechetycznych w parafii Św. Szczepana.
Były to czasy, w których w kinach nie było filmów,
które miałyby choćby niewielkie przesłanie o charakterze religijnym.
Tymczasem tłumy ludzi przybyły aby zobaczyć wspaniały film.
Amerykańską ekranizację powieści z Robertem Taylorem w roli Winicjusza
i Deborah Kerr w roli Ligii.
Film zdobył 8 nominacji do Oscara, także w kategorii Najlepszy Film.
Wrażenia po filmie były niesamowite, powrót do domu po projekcji,
w nocy, zimnie i w śniegu jak „na skrzydłach”.
Dodam tak na marginesie, że film ten ulepszony cyfrowo jest aktualnie
dostępny dla wielbicieli dobrego kina.
Na koniec dodam, że czasem gdy jest nam źle,
pomóc może coś bardzo oczywistego, ciekawa historia literacka,
która wprowadzi w inny, także wcale nie łatwy świat.

Kiedyś wrócimy do normalności, wyjdziemy z domu, spotkamy się ze znajomymi, odwiedzimy bliskich i znów krytycznie ( ale może trochę mniej niż dotychczas) spojrzymy na to co nas otacza, na nasze miasto, na nasz świat. I zobaczymy znów to co przyczyniło się do dyskomfortu, który gnębi wielu mieszkańców dużych miast w naszym kraju i na świecie. Denerwuje mnie zła jakość powietrza w Krakowie, zabudowywanie każdej najmniejszej powierzchni zielonej, budowanie miasta dla samochodów a nie dla ludzi.
Dlatego też z dużym zainteresowaniem zabrałam się za lekturę książki Beth Gardiner pt. „Uduszeni”. Autorka jest amerykańską dziennikarką, mieszkającą wraz z mężem i córką w Londynie, mieście, w którym jakość powietrza również nie przedstawia się zadowalająco. Gardiner pisze o różnych miejscach na świecie gdzie problem zanieczyszczenia jest szczególnie istotny i wpływa negatywnie na zdrowie mieszkańców. Problem analizuje w wielu krajach świata: w Indiach, Chinach, USA, także w Polsce. Przedstawia nie tyle skutki zanieczyszczenia powietrza ale raczej przyczyny tego stanu. Należą do nich np. bieda i złe nawyki w Indiach, ogromny i niezwykle szybki rozwój przemysłu w Chinach, także uzależnienie gospodarki Polski od węgla. Do zanieczyszczeń w wymiarze globalnym przyczyniają się wielkie farmy rolnicze i rabunkowa gospodarka ogromnych portów kontenerowych, gdzie przywożone są towary z całego świata, potem rozprowadzane wielkimi ciężarówkami po USA.
Książka pomimo, że ma kształt dogłębnej analizy jest przede wszystkim sprawozdaniem z podróży autorki i jej rozmów z naukowcami oraz zwykłymi ludźmi, którzy żyją w tym zatrutym świecie. Czyta się ją jak ciekawą relacje z wielu miejsc. Na koniec opowieść o Berlinie, mieście, które stara się jako jedno z niewielu ograniczać transport samochodów osobowych ( jest ich tu wyjątkowo mało, centrum miasta jest od nich całkiem wolne). Jednocześnie istnieje wspaniale działający transport publiczny oraz najbardziej popularne poruszanie się na rowerze. Dzięki temu jakość powietrza w mieście jest jego wielkim atutem. Miasto odbudowywane po latach komunizmu kieruje się zasadą, że ma być miejscem przede wszystkim dla ludzi a nie tylko dla samochodów.

Krakowianka

uduszeni

 Seria książek ,,Ullyssess Moore” opowiada
o przygodach nastolatków Jasona, Julii i Ricka.
Paczkę przyjaciół spotyka wiele przygód,
większość z nich przeżywają za „wrotami czasu”,
drzwiami przenoszącymi każdego,
kto przez nie przejdzie do czegoś w rodzaju innego świata poza czasem.
Seria obejmuje czternaście tomów
z czego każdy w większym lub mniejszym stopniu,
jest powiązany z innymi.
Na kartach tych książek rozgrywają się trzy historie.
Pierwsza od pierwszego tomu do szóstego,
druga od siódmego do dwunastego,
i trzecia od trzynastego do piętnastego.
Każdą z historii można czytać oddzielnie.
Jednak większą frajdę daje przeczytanie całości serii.
Do całego uniwersum, można także zaliczyć serie „Sklepik Okamgnienie”.
Fabuła jest wciągająca i ciekawa,
a opisy innych kultur w dawnych czasach wypadają cudownie.
Postacie są ciekawe i da się je darzyć sympatią.
Świetnie wypada zgranie fantastyki z naszym światem.
Osobiście uważam, tę serie książek za ciekawą historię,
i wciągającą rozrywkę.

recenzja

 

 

Ostatnio siostra pożyczyła mi ciekawą książkę pt. ,,Podtrzymując Wszechświat’’.
Napisała ją Jennifer Niven. Książkę przełożyła Donata Olejnik.
Oryginalny tytuł książki to Holding Up the Unievrse.
Książkę wydało w 2016 roku wydawnictwo Bukowy Las.
Okładkę zaprojektował David Drummond.
Książka porusza wiele tematów takich jak: nietolerancja, choroba, hejt, smutek, nienawiść,
miłość oraz pomoc, szczęście i wzajemne wsparcie.
Lektura opowiada o dwojgu nastoletnich ludzi chodzących do liceum:
Libby Strout, niegdyś najgrubszej nastolatce w Ameryce,
oraz Jacku Masselin, chłopaku chorującym na rzadką chorobę, Propopagnoze.
Oboje spotykają się na szkolnej terapii.
Dzięki wspólnym zajęciom początkowa nienawiść przeradza się w miłość.
Dzięki miłości stają naprzeciw nastoletnim problemom, także hejtu kierowanego w stronę Libby.
Książka porusza w bardzo łatwy do zrozumienia temat akceptacji pomimo choroby
lub wyglądu, można w łatwy sposób zrozumieć problem wyśmiewania się z drugiej osoby
nie patrząc wpierw ma siebie, oraz w jak łatwy sposób druga osoba poprzez samą akceptacje,
potrafi pomoc osobie z danym problemem.
Książka mówi o rzadkiej chorobie chłopaka
i o codziennych problemach i zmaganiach ludzi z tą przypadłością.
Bardzo polecam tą lekturę ponieważ dużo wniosła do mojego życia.
Książkę polecam przeczytać nieco starszym,
ponieważ jest napisana językiem przede wszystkim zrozumiałym dla nich.
Magda G.

podtrzymujac wszechs 200

Drodzy Uczniowie!
Może w ogromie innych zajęć znajdziecie czas na mały konkurs biblioteczny.
Polega on na rozwiązaniu krzyżówki z wiedzy dotyczącej wielu książek, które na pewno znacie. Krzyżówka zamieszczona na stronie internetowej naszej szkoły z zakładce biblioteka wymaga odpowiedzi na pytania i odczytania hasła.
Umówmy się, że rozwiązaniem konkursu będzie właśnie HASŁO, które każdy zainteresowany wyśle mi przez dziennik elektroniczny
w terminie do końca kwietnia 2020.
Czekam na Wasze rozwiązania i serdecznie Was pozdrawiam!
Iwona Szczerbowska

 tokarczuk

Drodzy Czytelnicy!


Bardzo jestem ciekawa czy macie teraz trochę więcej czasu na czytanie książek?
Być może są wśód Was i tacy, którzy przeczytali ciekawą książkę, którą chętnie poleciliby swoim kolegom. Proszę napiszcie co Warto przeczytać?
Najlepsze recenzje zostaną nagrodzone w ramach kategorii wiekowych
(klasy I-III SP ; klasy IV-VIII SP ; Liceum).

forum1
Czekam na Wasze teksty, na razie kontakt przez dziennik elektroniczny.
Iwona Szczerbowska

Zapraszamy  uczniów klas 6 szkoły podstawowej do wzięcia udziału w bibliotecznym konkursie mitologicznym  „Bliżej Olimpu”.

olimp2

Cele konkursu:

 - wzbudzenie zainteresowania czytelniczego uczniów

 - propagowanie i utrwalenie wiedzy o kulturze i sztuce starożytnej Grecji

 - podkreślenie roli antyku i jego wpływu na kształtowanie kultury europejskiej

 - usystematyzowanie i pogłębienie wiadomości z języka polskiego i historii

Regulamin konkursu:

1. W konkursie może wziąć udział każdy uczeń klasy 6 –tej.

2. Odpowiedzi w formie elektronicznej należy przesłać do 30 kwietnia 2020 roku w dzienniku elektronicznym na adres Wątroba Anna – pracownik (KCECAK).

3. Uczniowie, którzy zdobędą najwięcej punktów  otrzymają nagrody książkowe.

Teatr w szkole!

Rozkład dzwonków

  • 0 7.30 –  8.15
  • 1 8.20 –  9.05
  • 2 9.15 – 10.00
  • 3 10.10 – 10.55
  • 4 11.10 – 11.55
  • 5 12.05 – 12.50
  • 6 13.00 – 13.45
  • 7 14.05 – 14.50

Kalendarz roku szkolnego

  • Boże Narodzenie: 23.12.2019 - 6.01.2020
  • Ferie zimowe: 27.01.2020 - 9.02.2020
  • Rekolekcje wielkopostne: 18 - 20.03.2020
  • Wielkanoc: 9.04 - 14.04.2020
  • Zakończenie roku szkolnego: 26.06.2020
  • Wakacje: 27.06.2020- 1.09.2020
  • Dni wolne od zajęć dydaktycznych: 1 i 11.11.2019,1.05.2020, 11.06.2020

Harmonogram zebrań rodziców

  • 19 września 2019
  • 14 listopada 2019
  • 23 stycznia 2020
  • 12 marca 2020
  • 21 maja 2020

logotyp program uczymy dzieci programowac

Programy profilaktyczne

www.opoka.org.pl

ud logo

Ważne telefony

Początek strony